سایت سایت .

سایت

تعمیرگاه گیربکس آریو در تهران

تعمیرگاه گیربکس آریو در تهران
خودرو های خارجی مونتاژ شده در ایران، یک بدی بزرگ دارند:گران بودن و نایابی قطعاتشان. در ادامه ی مطلب به یکی از این قطعات یعنی گیربکس می پردازیم.

در مقاله ی فروش قطعات آریو در تهران خودروی آریو را به طور کامل بررسی کردیم. در این مقاله به طور تخصصی به گیربکس آریو می پردازیم.

 

گیربکس چیست؟
اصلی ترین بخش هر خودرو موتور آن است. موتور یک خودرو نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین می کند. سپس این نیرو باید به اجزای مختلف منتقل شود. کار انتقال نیرو به وسیله یک سیستم، متشکل از کلاچ، جعبه دنده(گیربکس) و دیفرانسیل انجام می شود.

 

عملکرد گیربکس

به زبان ساده گیربکس یک کنترل کننده ی سرعت است. نیروی تولید شده در موتور باید به اندازه ی لازم به چرخ ها برسد. نه بیشتر و نه کمتر.
به وسیله ی گیربکس این نیرو به صورت کنترل شده و به اندازه ی احتیاج به چرخ ها می رسد.
این امر از سرعت گیری ناگهانی جلوگیری می کند.
علاوه بر این گیربکس جهت حرکت خودرو را تنظیم می کند. حالت های دیگری مثل دنده عقب یا سکون حین روشن بودن خودرو وجود دارند که به وسیله ی گیربکس انجام می شوند.

 

قطعات تشکیل دهنده ی گیربکس:

چرخ دنده ها:
چرخ دنده ها در همه ی گیربکس ها به طور ثابت وجود دارند. اما نوع و تعداد آن ها متفاوت است. آنها با توجه به وظایفی که دارند میزان قدرت انتقالی از موتور به چرخ ها را تنظیم می کنند. اگر به دسته ی خودروی خود نگاه کنید، اعدادی روی آن می بینید. این اعداد همان چرخ دنده ها می باشند.


شافت ورودی یا محور کلاچ:
شافت ورودی محور محرک گیربکس است. این شافت در بخش ورودی گیربکس به چرخ دنده ای متصل می باشد. شافت ورودی از طریق کلاچ با موتور خودرو ارتباط می گیرد.

 

شافت خروجی یا محور اصلی:
این شافت نیروی موجود در گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.

 

شافت واصل یا محور زیر:
وظیفه ای این محور انتقال نیرو از شافت ورودی به شافت خروجی است.


یاتاقان یا بلبرینگ:
این قطعه وظیفه ی هماهنگی را برعهده دارد و از طریق لایه ی داخلی دندانه دار با چرخ دنده چفت می شود.

تعمیرگاه گیربکس در تهران

دسته دنده:
بیرونی ترین عضو گیربکس دسته دنده است. این قطعه در خودرو های اتوماتیک به طور کامل حذف می شود. در این خودرو ها مسیری H شکل برای تغییر دنده ها طی می شو که ممکن اس خودکار اتفاق بیوفتد یا کنترل آن دست راننده باشد.

 

میل ماهک:
یک رابط بین دسته دنده و ماهک است. راننده با حرکت دادن دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت می دهد. میل آهک براساس نوع گیربکس عملکرد متفاوتی دارد و تعداد آن با تعداد دنده ها قابل تغییر است.


ماهک:
ماهک یک قطعه ی خمیده ی فلزی است. نیرویی که از ط ریق دسته دنده به میل ماهک منتقل می شود. ماهک را حرکت می دهد.این قطعه با فعال کردن چرخ دنده سرعت خودرو را تنظیم می کند.


کشوی دنده:
این قطعه یک شیار دو طرفه دارد که از یک طرف ماهک و از سمت دیگر یاتاقان جعبه ی دنده برنجی درون آن قرار می گیرد.

 

دنده برنجی:
فرم این قطعه دندانه دار است و به سرعت با یاتاقان چفت می شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۶:۳۳ توسط:مائده موضوع: نظرات (0)