سایت سایت .

سایت

کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه


کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه
کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه ، متاسفانه هر روز شاهد افزایش معتادان در کشور هستیم. اعتیاد مختص قشر فقیر جامعه نیست به طوری که تعداد زیادی از معتادین جزو قشر مرفه جامعه می باشند. گسترش مواد مخدر، سن اعتیاد به مواد را کاهش داده است. مواد مخدر انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به حشیش، تریاک، شیشه، گل (ماریجوانا) و ... اشاره کرد. تبلیغات و ذهنیت اشتباه افراد موجب شده تا فروش و گسترش مواد مخدر شیشه و گل افزایش یابند.


کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه

کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه ، محلی است که با هدف درمان و ترک مواد مخدر گل و شیشه فعالیت می کند. در این کمپ، معتادان به عنوان بیمار پذیرش می شوند و اقدامات لازم برای درمان آنها انجام می شوند. در ابتدا، بیماران را با مواد مخدر گل و شیشه آشنا می کنند و به آنها توضیح می دهند که این مواد چه تاثیری بر سلامت جسم و روان فرد می گذارند. در کمپ ترک اعتیاد گل و شیشه اطلاعاتی درباره ترکیبات و اثرات توهم زای مواد مخدر به افراد داده می شود. ضمن اینکه افراد در مورد عواقب و خطرات مواد مخدر گل و شیشه آموزش می بینند. افراد معتاد به مرور زمان با مشکلات مالی مواجه می شوند. مواد فروشان برای حفظ مشتریان و پایین نگه داشتن قیمت مواد، ناخالصی هایی را به آنها اضافه می کنند. بسیاری از مواد مخدر موجود در سطح کشور دارای ناخالصی هستند. مواد مخدر گل و شیشه که از افغانستان وارد کشور می شوند هم از این قضیه مستثنی نیستند. این ناخالصی ها در زمان تولید مواد در افغانستان و نیز در داخل کشور اضافه می شوند. ناخالصی های موجود در مواد مخدر موجب افزایش وابستگی معتادین و مرگ آنها می شوند.


ماده مخدر گل (ماری جوانا)

ماده مخدر گل یکی از مشتقات ماری جوانا است که با نام های علف، جوانه، علف هرز، گرس، گیاه دارویی، وید و ... هم شناخته می شود. گل یک اسم فریب دهنده برای مصرف کنندگان می باشد. برخی تصور می کنند که گل، اعتیاد آور نیست. در حالی که این یک باور اشتباه است. کسانی که برای مدت طولانی از مواد مخدر گل استفاده می کنند، دچار عوارض جبران ناپذیری می شوند. اما اگر بیمار تصمیم به ترک بگیرد، با همراهی خانواده و حضور در کلینیک یا کمپ ترک اعتیاد می تواند به هدف خود برسد.

 


علائم ظاهری افرادی که از ماده مخدر گل (ماریجوانا) استفاده می کنند :

این افراد بسیار پرخاشگر هستند و رفتارهای هیجانی در آنها دیده می شود. علاوه بر این، وابستگی روانی شدیدی به ماده مخدر دارند. افراد معتاد بسیار بی انگیزه هستند و هیچ گونه احساسی نسبت به اعضای خانواده و دوستان خود ندارند.


عوارض مصرف ماده مخدر گل (ماری جوانا)

بسیاری از افراد اطلاعاتی درباره ماده مخدر گل، شدت اعتیاد آوری و عوارض خطرناک آن ندارند. قشر زیادی از مصرف کنندگان این ماده مخدر، نوجوانان و جوانان می باشند. آنها این ماده مخدر را مانند سیگار مصرف می کنند. این ماده مخدر به شدت توهم زا است. قدرت توهم زایی گل، 3 برابر حشیش و هروئین می باشد. با مصرف مواد مخدر گل، ضربان قلب فرد به شدت افزایش می یابد و دچار هذیان گویی می شود. ضمن اینکه دیگر متوجه شرایط و اطرافیان خود نیست.


1- عوارض مغزی:
یکی از مهم ترین عوارض مصرف مواد مخدر گل، تخریب سلول های مغزی است. در این حالت، مغز نمی تواند به درستی فرمان دهد و فعالیت های آن دچار اختلال می شود. این امر موجب کاهش بازدهی مغز می گردد. علاوه بر این حافظه فرد هم دچار مشکل می شود.


2- عوارض تنفسی :
افراد با مصرف هر ماده مخدری به سیستم تنفسی خود آسیب وارد می کنند. در مواردی که دوز مصرفی زیاد باشد، شدت آسیب افزایش می یابد.


3- عوارض رفتاری:
کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند به جسم و روح خود صدمه می زنند. ضمن اینکه با گذشت زمان، خلق و خوی آنها تغییر می کند و دچار اختلالات رفتاری می گردند. مصرف کنندگان این ماده مخدر، به افرادی مضطرب و پرخاشگر تبدیل می شوند.
از دیگر عوارض مصرف ماده مخدر گل می توان به کاهش اشتها، تحریک پذیری، بی قراری، مشکلات خواب، کاهش وزن، حرص و ولع برای مصرف مواد، اختلالات یادگیری، احساس تشنگی شدید، افسردگی، انزوا، توهم دیداری و شنیداری، قرمز شدن سفیدی چشم، از بین رفتن تعادل، ایجاد اختلال در تشخیص واقعیت ها، کابوس های شبانه و کاهش میل جنسی اشاره کرد.


چه عواملی در ترک اعتیاد گل موثر هستند؟

فردی که به مصرف مواد اعتیاد دارد به تنهایی قادر به ترک آن نیست. او علاوه بر اراده شخصی، نیاز به حمایت و انگیزه دارد. در کمپ های ترک اعتیاد، برای اینکه پروسه ترک اعتیاد به درستی انجام شود و بازگشت پذیر نباشد، در کنار دارو درمانی از روش های روان درمانی استفاده می کنند. با این کار، فرد مصرف کننده به این باور می رسد که می تواند مواد مخدر را ترک کند و زندگی سالمی را آغاز نماید.


روند درمانی ترک اعتیاد به گل

فرایند درمانی ترک اعتیاد با توجه به مقدار و مدت مصرف ماده مخدر متفاوت است. با مصرف ماده مخدر گل، فعالیت های مغزی فرد دچار اختلال می شوند. در واقع، گل با تاثیر مستقیم بر روی مغز فرد مصرف کننده باعث می شود تا او ولع بیشتری برای مصرف داشته باشد. برای ترک اعتیاد به گل در ابتدا مرحله سم زدایی انجام می شود. سپس چند ماه طول می کشد تا فرد اعتیاد خود را ترک کند. فرایندهای کمکی در این دوره موجب می شوند تا سختی مسیر کمتر شود. عوامل مختلفی مانند حمایت خانواده، حضور در دوره های درمانی گروهی و کمک گرفتن از روانپزشک می تواند طول دوره درمان را کاهش دهد. در کمپ ترک اعتیاد، با ریشه یابی مشکل فرد مصرف کننده به رفع آن کمک می کنند. با این کار مانع از لغزش و مصرف دوباره فرد می شوند.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۷:۱۱ توسط:مائده موضوع: نظرات (0)