سایت سایت .

سایت

«جایگزین اینستاگرام»؛

اظهارنظرهای مسئولان درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی و دعوت به کوچ از آن‌ها به سوی نمونه‌های داخلی مشخص می‌کند اعلام این که «برنامه‌ای برای فیلتر کردن اینستاگرام و واتساپ نداشته و نداریم» چندان درست نیست. با مرور وقایع هفته‌های اخیر درباره ایجاد محدودیت برای این پلتفرم‌ها، لازم است به «احتمالی» خواندن فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ پایان دهیم و از رفع فیلتر شدن آن‌ها قطع امید کنیم.

آینده‌ی این پلتفرم‌ها وابسته به نهادهای ذی‌صلاح و نهادهای امنیتی اعلام شده، اما دعوت قاطعانه بسیاری از مسئولان ذی‌ربط به استفاده از پلتفرم‌های داخلی تلویحاً خبر از خداحافظی کاربران با دسترسی آزاد و بدون این نام مجاز نمی باشد به این پلتفرم‌ها می‌دهد. با این که بسیاری از بررسی‌های کارشناسانه از نبودن پلتفرم جایگزین مناسب برای این نمونه‌های خارجی خبر داده و محدودیت‌های موجود در پلتفرم‌های بومی را مانع تحقق این هدف حاکمیت دانسته‌اند، اما هم‌چنان بر حضور در این اپلیکیشن‌ها تأکید شده و حتی جایگزین‌ها نیز به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم معرفی می‌شوند.

پس از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ، بسیاری از کارشناسان درباره دائمی شدن این فیلترینگ گمانه‌زنی کردند و چند روز بعد، زمزمه‌‎هایی درباره پیوستن کاربران به نمونه‌های جایگزین این پلتفرم‌ها شنیده شد و اسامی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی که ظرفیت جایگزین شدن با نمونه‌های خارجی را دارند به میان آمد.

جایگزین‌ها معرفی شدند
خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» (هفتم مهرماه) در مطلب کوتاهی پیام‌رسان ایرانی ایتا را به‌عنوان جایگزین مناسبی برای واتساپ معرفی کرده است. این خبرگزاری در تاریخ سیزدهم مهر نیز دو پلتفرم روبیکا و ایتا را جایگزین‌های مناسبی برای اینستاگرام و واتساپ خوانده و استفاده از آن را به مردم و کاربران اینترنت در ایران پیشنهاد کرده است.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، به‌تازگی از حمایت‌های در نظر گرفته‌شده برای سوپراپلیکیشن روبیکا خبر داده و گفته است:

شنیده می‌شود قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دراختیار روبیکا قرار داده شود. این مبلغ از کل سرمایه در اکوسیستم استارت‌آپی بیشتر است.

قاضی البته به این نکته هم اشاره کرده که پیش از این نیز چنین رقمی به پلتفرم روبیکا اختصاص داده شده اما دستاوردهای این اپلیکیشن «صفر» بوده است.

علاوه بر این روش‌های مستقیم برای جایگزین کردن پلتفرم‌های داخلی با بسترهای خارجی، روش‌های غیر مستقیمی نیز به کار گرفته شده تا کاربران را به سمت اپلیکیشن‌های ایرانی سوق دهد. از یک سو، برخی مدارس برای بخش آموزش‌های آنلاین خود از روبیکا استفاده می‌کنند، که باعث رشد کاربران آن می‌شود و از سوی دیگر، برخی رسانه‌ها و به‌ویژه بعضی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در روزهای اخیر مطالبی را به معرفی اختصاصی این پلتفرم اختصاص داده‌اند.

به نظر می‌رسد از این پس علاوه بر دست‌وپنجه نرم کردن با اینستاگرام فیلترشده، لازم است روبیکا را هم معادل «ظرفیت‌های داخلی» و «پلتفرم جایگزین» برای اینستاگرام، که در سخنان مسئولان دائماً تکرار می‌شود، در نظر بگیریم. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد سوپراپلیکیشن روبیکا نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین پلتفرم به اینستاگرام است و این موضوع یکی از دلایلی است که نام روبیکا را به‌عنوان بستر آلترناتیو اینستاگرام مطرح کرده است.

منبع:زومیت


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۹:۰۶ توسط:مائده موضوع: نظرات (0)