سایت سایت .

سایت

مزایا و معایب رژیم غذایی بدون لبنیات

مزایا و معایب رژیم غذایی بدون لبنیات
مریم صفدری
نویسنده: مریم صفدری
چهار شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
مزایا و معایب رژیم غذایی بدون لبنیات
توییتر

تلگرام
ذخیره
رژیم غذایی بدون لبنیات یکی از رژیم‌های غذایی حذفی است که برای افرادی که دچار مشکلات سلامتی خاصی هستند، می‌تواند مفید باشد.

D6-IraniCard
به‌نظر می‌رسد که این روزها همه درحال آزمایش رژیم‌های غذایی حذفی هستند. گزینه‌های مختلفی مانند رژیم‌ غذایی بدون گلوتن و رژیم غذایی بدون کربوهیدرات وجود دارند و رژیم غذایی بدون لبنیات نیز یکی دیگر از رژیم‌های غذایی حذفی است که البته در آن تفکیک حقیقت از مد روز می‌تواند دشوار باشد.

با‌این‌حال، شواهد علمی نشان می‌دهند که لبنیات می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشند و خصوصا اگر به آن‌ها حساسیت یا عدم تحمل داشته باشید، ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند التهاب شوند. این محصولات با آکنه و مشکلات گوارشی نیز ارتباط دارند. بنابراین، آیا رژیم غذایی بدون لبنیات صرفاً یک رژیم غذایی زودگذر و مد روز است یا پیشرفتی واقعی در زمینه تغذیه محسوب می‌شود؟

رژیم غذایی بدون لبنیات چیست؟
به‌طور ساده، رژیم غذایی بدون لبنیات رژیمی است که در آن هیچ نوع لبنیاتی از هیچ حیوانی مصرف نمی‌کنید. براین‌اساس، شیر، پنیر، خامه و هیچ محصول لبنی در هیچ‌یک از غذاهای مصرفی شما وجود ندارد. افرادی که از رژیم غذایی بدون لبنیات پیروی می‌کنند، معمولاً می‌توانند تخم مرغ مصرف کنند، مگر اینکه اصل دیگری از رژیم غذیی یا سبک زندگی آن‌ها خلاف آن را ایجاب کند.

مقاله‌های مرتبط:
چگونه بدون مصرف شیر می‌توان مقدار کافی کلسیم و مواد مغذی دیگر را دریافت کرد؟
با بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گنجاندن در رژیم غذایی آشنا شوید
مزایای رژیم غذایی بدون لبنیات چیست؟
بروک جیکوب، متخصص تغذیه و مدیر برنامه ChristianaCare می‌گوید رژیم غذایی بدون لبنیات ممکن است مزیت‌هایی داشته باشد، اما این موضوع به محصولات لبنی مصرفی شما بستگی دارد. در صورت مصرف محصولات لبنی پرچربی مانند پنیر و ماست پرچرب و بستنی، کره و خامه به خاطر چربی اشباع بالایی که دارند، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش پیدا می‌کند. محصولات لبنی کم‌چرب منبع خوبی از ویتامین دی و کلسیم هستند. برای افرادی که نمی‌توانند لبنیات را تحمل کنند، اجتناب از مصرف این محصولات مطلوب خواهد بود.

طبق گفته‌ی انجمن متخصصان بیماری‌های پوست آمریکا، حذف شیر گاو از رژیم غذایی علاوه بر بهبود سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، ممکن است به رفع آکنه نیز کمک کند. همچنین نشان داده است که قطع مصرف لبنیات موجب بهبود گوارش و کاهش التهاب در برخی افراد می‌شود. علت آن است که لبنیات حاوی قند طبیعی لاکتوز هستند که برای تجزیه آن به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز است. افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، مقدار کافی از این آنزیم را برای تجزیه لاکتوز تولید نمی‌کنند و این امر موجب نفخ و سوء هاضمه می‌شود.

اگرچه درمورد مسئله التهاب نظرات مختلفی وجود دارد. جیکوب می‌گوید:


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۲:۴۶ توسط:مائده موضوع: نظرات (0)