سایت سایت .

سایت

مشاوره ترک اعتیاد

اعتیاد آسیب های جبران ناپذیری برای فرد و جامعه در پی دارد. علاوه بر فرد معتاد، خانواده و جامعه اطراف او نیز هزینه وابستگی فرد به مواد مخدر را می پردازند. از این رو ترک اعتیاد را می توان حتی برای جامعه بعنوان موفقیتی بزرگ به شمار آورد. ترک اعتیاد، فرآیندی طولانی می باشد که طی آن فرد یاد می ‌‌گیرد ولع مصرف مواد مخدر را کنترل نموده و از عود مجدد آن جلوگیری نماید. خوشبختانه این فرآیند دیگر به دشواری گذشته نیست و راه‌های آسانی پیش روی فرد معتاد است. اگر تصمیم او برای ترک جدی باشد، تیمی از متخصصان در کنارش خواهند بود و در این مسیر به او و خانواده ‌اش کمک خواهند کرد. یکی از بخش ‌های این تیم تخصصی، مشاور روانشناس می باشد که فرد را برای ترک کردن آماده نموده و پس از ترک اعتیاد نیز همراه او خواهد ماند.
اعتیاد چیست؟
جمله ی (( اعتیاد بلای خانمان سوز است )) را بارها شنیده اید، اما وقتی سخن از اعتیاد می شود، منظور اعتیاد به مواد مخدر می باشد. تعریف اعتیاد، ابعاد وسیعی دارد. اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار، بازی و شبکه های اجتماعی از جمله شایع ترین اعتیاد ها در دنیای امروز هستند.
به طور کلی، اعتیاد نوعی اختلال رفتاری می باشد. به زبان ساده می توان آن را عادت کردن، خو گرفتن و وابستگی به چیزی مخصوصا مواد مخدر تعریف نمود. در واقع اعتیاد به دلیل افراط و زیاده روی در استفاده به وجود می آید.
از شایع ‌ترین مواد مخدری که در میان جوانان مصرف بالایی دارند می ‌توان به ماده مخدر گل، حشیش، هروئین، مورفین، تریاک، شیره، شیشه، متادون، ترامادول و ... اشاره نمود.
Image
علل ایجاد اعتیاد
هر فردی برای مصرف مواد مخدر دلایل مختلفی دارد. در زیر مهمترین علل ایجاد اعتیاد را نام می بریم.
عوامل فردی
فقدان ارزش های مذهبی و اخلاقی
پایین بودن عزت نفس
احساس حقارت
اختلالات روحی و روانی
افت تحصیلی یا ترک تحصیل
بیماری های جسمی مانند کمر درد، پا درد و ...
عوامل خانوادگی
سطح سواد پایین والدین
ناسازگاری و نفاق در محیط خانواده
عدم وجود ارتباطات صمیمانه و دوستانه میان والدین و فرزندانBox
عوامل اجتماعی
بیکاری (افراد بیکار بیشتر وقت خود را در قهوه خانه ها می گذارنند. این مکان ها بهترین و مناسب ترین جا برای فروش و مصرف مواد مخدر می باشند.)
فقدان توانایی مالی (در واقع فقر، یکی از عوامل افزایش اعتیاد است.)
اختلافات فرهنگی
تنهایی و عدم حمایت خانواده و بستگان
علائم اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر علائمی را در فرد به وجود می آورد. آگاهی از علائم اعتیاد به مواد مخدر می تواند ما را در شناخت فرد معتاد کمک نماید. برخی از مهمترین علائم اعتیاد عبارتند از:
ناتوانی جنسی
تغییرات در خلق و خو مانند عصبانیت، ناراحتی، خستگی و ...
بی تفاوتی نسبت به ظاهر و عوامل محیطی
اسهال یا یبوست
بی خوابی یا خواب آلودگی
- تعریق زیاد
گشاد شدن مردمک چشم
پر انرژی و پر حرف بودن
درد های عضلانی
مشاوره ترک اعتیاد چیست؟
اعتیاد به روح و روان فرد معتاد آسیب بسیار زیادی وارد می کند. همین موضوع باعث می شود که فرد معتاد در زمان اعتیاد و ترک آن نیاز به مشاوره داشته باشد. دریافت مشاوره یکی از مهمترین مراحلی می باشد که باید برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد. مشاوره ترک اعتیاد یکی از انواع خدمات مرتبط با سلامت روان است. مشاوره ترک اعتیاد به افراد کمک می ‌کند تا بتوانند بهترین روش برای درمان اعتیاد را انتخاب کنند و از محدودیت‌ ها و توانمندی‌ های خود در این مسیر آگاه شوند. همچنین به افراد کمک می کند تا بتوانند راحت تر مراحل درمان خود را پشت سر بگذارند.
برای تعیین بهترین روش درمان فرد معتاد در مراکز ترک اعتیاد، یک سری جلسات مشاوره ای برگزار می شود. مشاوران به شما کمک می ‌کنند تا در مورد روش‌ های نوین ترک اعتیاد اطلاعات بیشتری به دست آورید و متناسب با نیازهای خود روشی را انتخاب نمایید که بیش از همه می ‌تواند به شما کمک کند. در نظر داشته باشید، روشی که برای دیگران بهترین گزینه می باشد ممکن است برای شما کارآیی چندانی نداشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که خود را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد در نظر بگیرید و بتوانید راهی را انتخاب نمایید که پاسخگوی نیازها و مشکلات خاص شما باشد.
مشاوره های ترک اعتیاد در ایران به دو صورت رایگان و غیر رایگان به افراد معتاد و خانواده های آنها ارائه می گردد. در حال حاضر، با توجه به اهمیت بسیار زیاد مشاوره ترک اعتیاد، بسیاری از مراکز ترک اعتیاد اقدام به ارائه خدمات مشاوره رایگان کرده اند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۳:۱۴ توسط:مائده موضوع: نظرات (0)